Facebook  Twitter  Google+  YouTube  Photo  Kontakt

23-27/08 Nowa Sól

SOLANIN NA 3KINO 2018

SOLANIN NA 3KINO 2018

Już piąty raz Solanin Film Festiwal powita Pragę na 3.KINO Praha. Będzie to piąta edycja festiwlau naszych czeskich przyjaciół - Miloša Mácy i Vavřinca Menšla i pojawi się tam sporo solaninowych filmów i gości.

3kino

Podstawowym celem festiwalu 3Kino w Pradze jest pokazanie widzom tego co najlepsze we współczesnej kinematografii trzech krajów Grupy Wyszehradzkiej: Polski, Czech i Węgier. Szczególny nacisk kładziemy na wysoką jakość polskich filmów, których czeska publiczność nie zna za dobrze. Drugim ważnym aspektem jest symboliczne połączenie festiwali filmów z tych krajów, zwłaszcza w kontekście partnerskiej współpracy: Babie Lato Filmowe w Trzyńcu, Lubuskie Lato Filmowe w Łagowie i Solanin Film Festiwal w Nowej Soli. Tegoroczna edycja festiwalu odbywa się w od 1 do 8 listopada.


Szczegóły znaleźć można na stronie www.3kino.cz

 Over the limit

OVER THE LIMIT  - GRAND PRIX 10. SOLANIN FILM FESTIWAL 2018

Polska 2017, reż. Marta Prus
czas trwania: 75 minut

Portret rosyjskiej gimnastyczki artystycznej Margarity Mamun. Film przedstawia decydujący rok w jej życiu: Margarita stoi przed unikalną szansą występu na Igrzyskach Olimpijskich w Rio de Janeiro i zdobycia złotego medalu olimpijskiego. Wyjątkowy dostęp do kulis codziennego reżimu trningowego ukazuje wyjątkową więź Margarity z dwoma trenerkami Aminą Zaripovą i Iriną Viner. Over the Limit to intymny dramat brutalnych relacji, które prowadzą do sukcesu.

 

Marta Prus

MARTA PRUS

Absolwentka Reżyserii w PWSFTviT, studentka studiów doktoranckich. Autorka nagradzanych filmów Vakha i Magomed (2010), Osiemnastka (2012), Mów do mnie (2015) i Ciepło-zimno (2017). Zrealizowała serial dokumentalny Teen Mom Poland (2014), oraz była reżyserem drugiej ekipy w produkowanym serialu fabularnym dla stacji Canal + (2018). Laureatka Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej i Nagrody Wiesława Nowickiego dla najlepiej rokującego młodego twórcy filmowego. W listopadzie 2017 zadebiutowała pełnometrażowym filmem dokumentalnym Over the Limit, dzięki któremu została zaliczona przez magazyn Variety do grona dziesięciorga twórców filmowych z Europy, których karierę warto śledzić.

 

 Sweet Home Czyżewo

SWEET HOME CZYŻEWO - WYRÓŻNIENIE 10. SOLANINA 2018

Polska 2017, reż. Jakub Radej
czas trwania: 28 minut

Doba z zycia chłopaka, który wraca z trzyletniej emigracji zarobkowej w USA do rodzinnego miasteczka, by otworzyć interes życia. Marcin ma teraz know-how i dolary na start, ale czy uda mu się odbudować relację z dawną? miłosścią Krysią?

 Proch

PROCH - WYRÓŻNIENIE 9. SOLANIN FILM FESTIWAL 2017

Polska 2017, reż. Jakub Radej
czas trwania: 25 minut

Proch opowiada o tym, co dzieje się z ciałem i dobytkiem osoby samotnej po śmierci. Film zamknięty w surowej formie zadaje pytania o sens istnienia, znaczenie jednostki, wartość dóbr materialnych.

 Bóg Zapłać

BOG ZAPŁAĆ - KONKURS 7. SOLANIN FILM FESTIWAL 2015

Polska 2015, reż. Jakub Radej
czas trwania: 11 minut

Bo nie przyszedłem powołać sprawiedliwych, ale grzeszników  (Mt 9,13)
Młody seminarzysta w czasie mszy świętej otrzymuje list, który przypomni mu o niedawnym grzechu. Musi podjąć właściwe decyzje, by kontynuować duchową drogę. Czy żeby zostać świętym trzeba zgrzeszyć?
Historia opowiedziana obrazem bez dialogów.

Jakub Radej

JAKUB RADEJ - GOŚĆ 3KINO

Urodzony w 1991 roku w Cieszynie. Reżyser i scenarzysta. Absolwent Reżyserii na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach i kursu dokumentalnego DOK PRO w Szkole Wajdy. Studiował również kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Jego filmy były wielokrotnie prezentowane na międzynarodowych festiwalach (m.in. w Bilbao, Los Angeles czy Cambridge). Asystent reżysera przy filmach fabularnych Drogówka, Wołyń oraz Konwój . Najmłodszy reżyser, którego film został współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Laureat Talentów Trójki 2018 w kategorii Film.

 

 

POLSKIE KINO +

 

Wspomnienie lata

WSPOMNIENIE LATA

Produkcja: Polska
Rok produkcji: 2016
Reżyseria: Adam Guziński
Czas: 87 min

Obsada:

Max Jastrzębski
Urszula Grabowska
Robert Więckiewicz

Opis fabuły:

Akcja filmu rozgrywa się pod koniec lat 70tych w małym prowincjonalnym miasteczku. Nastoletni Piotrek spędza lato z matką. Okazuje się, że jest to najważniejsze lato w życiu chłopca. Doświadczenie pierwszej miłości, przyjaźni, rozdarcia i straty rzutują na dalsze życie chłopca. Czy poradzi sobie w dorosłym życiu?

URSZULA GRABOWSKA

URSZULA GRABOWSKA - GOŚĆ 3KINO

Aktorka filmowa, teatralna i serialowa

Urodziła się 27 czerwca 1976 roku w Myślenicach. Jako nastolatka marzyła o projektowaniu ubrań, ukończyła nawet technikum odzieżowe.

 

Na scenie pojawiła się w 1993 roku w kabarecie Marcina Dańca, z którym występowała do 1999 roku. W filmie zadebiutowała rolą Karoliny Szarłatowiczówny w „Przedwiośniu" Filipa Bajona. Wydział Aktorski krakowskiej PWST ukończyła w 2000 roku, a obecnie jest tam wykładowcą. W tym samym czasie związała się z krakowskim Teatrem Bagatela, któremu jest wierna do dziś.

 

Większość widzów może kojarzyć ją z występów w takich serialach jak „Na dobre i na złe", „Glina", „Magda M.", „Na krawędzi" czy „Przepis na życie".By zobaczyć pełnię jej aktorskich możliwości, warto wybrać się na jedną ze sztuk teatralnych z jej udziałem lub obejrzeć film Feliksa Falka „Joanna" - w którym zagrała główną rolę, nagrodzoną jedną z Polskich Nagród Filmowych Orły za rok 2010 w kategorii najlepsza główna rola kobieca. Wystąpiła również w „Carte Blanche" J. Lusińskiego, „Sprawiedliwy" M. Szczerbica, „Wspomnienie lata" A. Guzińskiego.

Córka trenera

CÓRKA TRENERA

Produkcja: Polska
Rok produkcji: 2018
Reżyseria: Łukasz Grzegorzek
Czas: 93 min

Obsada:

Jacek Braciak
Karolina Bruchnicka
Bartłomiej Kowalski

Opis fabuły:

Upalne lato. Maciej Kornet podróżuje po Polsce wraz z 17-letnią córką Wiktorią. Od wielu lat są tylko we dwoje, zawsze razem. Ich trasę wyznaczają zawody w tenisie ziemnym. Ona jest jego oczkiem w głowie, córeczką tatusia i jego wielką chlubą. Chciałby aby była najlepsza. On jest dla niej całym światem. Do czasu, gdy dołącza do nich Igor, dobrze zapowiadający się zawodnik, którego Maciej Kornet zacznie trenować. Dzięki niemu Wiktoria otworzy się na nowe doznania. Pierwszy papieros, pierwszy kieliszek alkoholu, pierwsza miłość. Cała trójka wyruszy w długą podróż rozklekotanym vanem, podczas której każdy będzie chciał osiągnąć swój cel.

ŁUKASZ GRZEGORZEK

ŁUKASZ GRZEGORZEK - GOŚĆ 3KINO

Reżyser, scenarzysta, montażysta.  

Rocznik 1981, absolwent "Rolnika" w Nysie i prawa na Uniwersytecie Warszawskim.

W młodości przygotowywał się do kariery profesjonalnego tenisisty, a zanim zadebiutował filmem „Kamper", opowiadającym o zagubionych młodych ludziach, którzy nie potrafią podejmować życiowych wyborów, przez 10 lat kręcił reportaże i pracował w telewizji, tworząc krótkie formaty reklamowe i zwiastuny filmowe. Ponieważ nie stać go było na studia filmowe, uczył się warsztatu od najlepszych reżyserów. Jak przyznaje w jednym z wywiadów: Mogłem wybierać, do jakich filmów będą to zwiastuny. Wybierałem więc takie tytuły, które dużo dla mnie znaczą – chociażby twórczość braci Coen. Właśnie w ten sposób, czyli rozkładając na czynniki pierwsze filmy zacnych reżyserów, nauczyłem się fachu. Po drodze było kilka fajnych projektów, wśród nich wideo mash-up zrobiony z DJ-em Homerem dla Orange Warsaw Festival. (Cojestgrane24.wyborcza.pl)

 

Wspomniany debiut, w którym główne role zagrali Marta Nieradkiewicz (Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego za rok 2016) i Piotr Żurawski (Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film"-Nagroda za rolę męską za "wiarygodny obraz pokoleniowych niepokojów"), otrzymał Nagrodę Publiczności w 2017 roku na Sopot Film Festival i Nagrodę za najlepszy debiut pełnometrażowy na Raindance Film Festival w Londynie (2016) oraz wyróżnienie przyznane w 2016 r. za "postawienie w ciekawej formie artystycznej, ponadpokoleniowo intrygującego pytania: ile wolności zgodzimy się oddać w zamian za poczucie stabilizacji?" (Łódź - Forum Kina Europejskiego "Cinergia").


Na festiwalu zobaczymy nowy film „Córka trenera", którego polska premiera jest zapowiedziana na 1 marca 2019 roku.

NATALIA GRZEGORZEK

NATALIA GRZEGORZEK - GOŚĆ 3KINO

Prezeska zarządu i główna producentka w Koskino.

Absolwentka Wydziału Stosowanych Nauk Społecznych na UW, na specjalizacji antropologicznej. Ma na swoim koncie trzy pełnometrażowe filmy fabularne - "KAMPER" w reż. Łukasza Grzegorzka (premiera na MFF w Karlowych Warach w 2016 r. , Discovery Award na festiwalu Raindance w Londynie), "Córka trenera" Łukasza Grzegorzka (premiera w dniu otwarcia MFF Nowe Horyzonty w 2018 r., w kinach w całej Polsce od 1 marca 2019 r.) i "Kawki na drodze" w reż. Olmo Omerzu (Nagroda za Najlepszą Reżyserię na MFF w Karlowych Warach w 2018 r.). Przy ostatnim filmie była polską koproducentką. W ramach Koskino stawia na autorskie filmy opowiedziane w przystępny sposób.

 

Być jak Kazimierz Deyna

BYĆ JAK KAZIMIERZ DEYNA

Produkcja: Polska
Rok produkcji: 2012
Reżyseria: Anna Wieczur-Bluszcz
Czas: 92 min

Obsada:

Aleksander Staruch
Marcin Korcz
Gabriela Muskała
Przemysław Bluszcz
Jerzy Trela

Opis fabuły:

Kazik rodzi się w dniu, w którym Kazimierz Deyna strzela swojego słynnego gola w meczu z Portugalią w 1977 roku. Jego ojciec bierze to za znak: postanawia, że syn zostanie następcą słynnego piłkarza. Wspólne treningi nie przynoszą wprawdzie specjalnych rezultatów, jednak ojciec uparcie wierzy we wrodzony piłkarski talent syna. Również szkolenie pod okiem profesjonalnego trenera – miejscowego rolnika zdradza, że futbol nie jest powołaniem chłopaka. Kazik dorasta i coraz lepiej rozumie, że musi znaleźć w życiu własną drogę.

ANNA WIECZUR-BLUSZCZ

ANNA WIECZUR-BLUSZCZ - GOŚĆ 3KINO

Reżyserka, aktorka, instruktorka teatralna, coach.

Ukończyła w 1999 roku Państwową Wyższą Szkołę Teatralną w Krakowie (wydział lalkarski we Wrocławiu) oraz kurs fabularny w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy w 2007 roku.

 

Od 1999 do 2007 związana była z Teatrem im. Modrzejewskiej w Legnicy. Jako reżyserka zadebiutowała w 2001 roku na deskach Teatru Małych Form w Londynie sztuką O stale obecnych na podstawie wierszy ks. J. Twardowskiego . W legnickim teatrze zrealizowała Proszę, zrób mi dziecko M. Stieber (2002), Ojczyznę K. Miłobędzkiej (2003), Porucznika z Inishmore M. McDonagha (2004), Deszcze T. Mana i K. Bizio (2005), Jonasza na podstawie Księgi Jonasza (2006) i Mizantropa Moliera (2007). Zagrała m.in. w Trzech Muszkieterach A. Dumasa w reżyserii J. Głomba, Mężu i Żonie A. Fredry w reżyserii K. Kopki oraz Wschodach i Zachodach Miasta R. Urbańskiego w reżyserii J. Głomba.

 

Anna Wieczur-Bluszcz jest także absolwentką Podyplomowych Studiów Marketingu Kultury w Instytucie Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowych Studiów Coachingu w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej i Laboratorium Psychoedukacji w Warszawie. Prywatnie zajmuje się coachingiem w firmie 4Change. W 2012 roku otrzymała nagrodę za reżyserię słuchowiska Mizantrop na Festiwalu "Dwa Teatry" w Sopocie.

 

Być jak Kazimierz Deyna to jej debiut filmowy, za który na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych "Młodzi i Film" została wyróżniona Wielkim Jantarem, nagrodą Grand Prix za rozum, ciepło i ironię w opowieści o Polsce. Obraz dostał także Złotą Rybkę na Ińskim Lecie Filmowym.

UŁASKAWIENIE

POKAZ SPECJALNY:  UŁASKAWIENIE

Produkcja: Polska
Rok produkcji: 2018
Reżyseria: Jan Jakub Kolski
Czas: 100 min

Obsada:

Grażyna Błęcka-Kolska
Jan Jankowski
Michał Kaleta
Krzysztof Globisz

Opis fabuły:

Osadzona w realiach powojennej Polski historia zmagających się z żałobą rodziców, wyruszających ze swoim synem w ostatnią podróż, opowiedziana z perspektywy ich wnuka Jana. Syn Hanny i Jakuba, żołnierz AK Wacław „Odrowąż" Szewczyk, zostaje jesienią 1946 roku zastrzelony przez UB. Po serii upokorzeń doznanych ze strony nowej władzy, bezczeszczącej zwłoki ich dziecka, Hanna i Jakub postanawiają zapewnić synowi godny pochówek w oddalonej o 500 km Kalwarii Pacławskiej. Podróż rodziców przez wciąż pogrążoną w powojennym koszmarze Polskę staje się metaforyczną wyprawą w głąb ludzkiej duszy i próbą stworzenia na nowo definicji człowieczeństwa w świecie, w którym sąsiedzi zwracają się przeciwko sobie, a nieoczekiwanym sojusznikiem może stać się dotychczasowy wróg.

Jan Jakub Kolski

JAN JAKUB KOLSKI - MOCNY SOLANIN 2016

Reżyser filmów fabularnych i dokumentalnych, operator, scenarzysta filmowy i teatralny, producent i pisarz.

 

Cztery lata swojego dzieciństwa (między 11 a 15 rokiem życia) spędza w domu swego dziadka - Jakuba Szewczyka, we wsi Popielawy, która stanie się źródłem inspiracji i nada charakter filmowej twórczości Kolskiego. Swoją drogę filmowca rozpoczyna w ośrodku TVP Wrocław, gdzie w latach 1976–1981 pracuje najpierw jako pomocnik operatora, a kończy jako główny reżyser. W międzyczasie trafia do wojska i zajmuje się tworzeniem reportaży poligonowych dla wojskowego programu telewizyjnego. W 1985 kończy Wydział Operatorski PWSFTviT w Łodzi, wcześniej kilkakrotnie zdaje na studia reżyserskie, ale bez powodzenia. W czasie studiów reżyseruje krótkometrażowe filmy fabularne i dokumentalne. Miłość do alpinistyki i speleologii owocuje wieloma filmami o tematyce górskiej, a „Najpiękniejsza jaskinia świata" zdobywa na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Sportowych w Budapeszcie nagrodę za zdjęcia. Natomiast wieś Popielewa pojawia się w etiudach „Ładny dzień" i „Umieranko", po której profesorowie szkoły filmowej stwierdzają, że albo powstał wielki reżyser, albo właśnie skończył się na tej jednej, jedynej etiudzie. Jak wiemy, to był dopiero początek reżyserskiej drogi Jana Jakuba Kolskiego.

 

W 1990 roku debiutuje pełnometrażowym filmem "Pogrzeb kartofla", który oparty jest na historii dziadka reżysera i zachowuje realia popielawskie, włącznie z nazwiskami bohaterów, ale można w nim dostrzec pierwsze przejawy realizmu magicznego, charakterystycznego dla późniejszych autorskich filmów Kolskiego. Tak styl reżysera opisuje Grażyna Stachówna: „pozwala, by w opisie świata realne i prawdziwe harmonijnie splatało się z fantastycznym i cudownym". W 1993 reżyseruje „Jańcio Wodnika", który zapewnia mu artystyczny sukces i nagrody – Nagrodę Specjalną na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni oraz Nagrodę Główną na Cottbus Film Festival. W 1995 roku zostaje laureatem 3. edycji Paszportów Polityki, wyróżnienie otrzymuje za „oryginalność i ponowne odkrycie polskiej prowincji". W 2000 roku zostaje członkiem Europejskiej Akademii Filmowej.

 

Potwierdzeniem autorskiego i oryginalnego stylu Jana Jakuba Kolskiego jest „Historia kina w Popielewach", za którą w 1998 roku otrzymuje Złote Lwy na festiwalu w Gdyni. Dzięki swoim obrazom staje się kreatorem magicznej, odrealnionej krainy, zwanej przez krytyków i publiczność "Jańciolandem" - od imienia bohatera jednego z filmów. Jednak z każdym kolejnym filmem Kolski zaczyna uciekać od baśniowej krainy.W 2000 roku realizuje film „Daleko od okna" oparty na reportażu Hanny Krall i scenariuszu Cezarego Harasimowicza, w 2003 r. reżyseruje obraz „Pornografia", będący ekranizacją powieści Witolda Gombrowicza. Oba filmy otwierają nowy rozdział w karierze reżysera.Pierwszą zmianę narracji w filmach Jana Jakuba Kolskiego widać w „Jasminum" – fabuła opowiadana jest przez małą dziewczynkę i to jej dziecięca naiwność tworzy odrealniony świat filmowej opowieści. O zmianie idyllicznego charakteru obrazów Kolskiego piszą nie tylko krytycy filmowi, głos zabiera również sam reżyser. Po premierze filmu „Afonia i pszczoły" mówi:

„Wydaje mi się, że ta „kraina łagodności" - to, co domaga się we mnie kina uwodzicielskiego, pełnego urody - przynajmniej na jakiś czas została wyeksploatowana. Ustąpiła miejsca czemuś, co podszyte jest mrokiem. Urosłem. A może się starzeję? Tego dziecinnego przekonania, że w świecie da się wyróżnić dobro i zło, już nie mam. Zawsze pokazywałem, że sacrum i profanum funkcjonują jednocześnie, ale chwaliłem się w filmach, że sam potrafię je rozróżnić. Dziś wiem, że to naiwność."

 

Zło i mrok zaczynają dominować w „Wenecji" - historii jedenastoletniego Marka, który marzy o wyjeździe do Wenecji, ale wybuch II wojny światowej niweczy jego plany, a przejmuje całkowicie kontrolę w obrazie „Zabić bobra", jedynym surowym, rozedrganym i brutalnym obrazie Kolskiego. Eryk Lubos za główną rolę w tym filmie otrzymuje nagrodę na festiwalu w Karlowych Warach, a na festiwalu Camerimage wyróżniono zdjęcia Michała Pakulskiego. Niestety, film jest mocno krytykowany i długo nie może znaleźć dystrybutora. Zanim więc trafi do kin, można go zobaczyć tylko na festiwalach.W 2014 roku reżyser powraca do pogodnych historii filmem drogi „Serce, Serduszko", w którym głównej bohaterce, małej dziewczynce, towarzyszy opiekunka – outsiderka i ojciec-alkoholik.W 2016 roku w Szanghaju ma miejsce premiera nowego filmu Kolskiego - „Las, 4 rano" z udziałem powracającego na ekrany Krzysztofa Majchrzaka.

 

Jan Jakub Kolski współpracuje również z Teatrem Telewizji. Jest reżyserem i scenarzystą spektakli: „Diabeł przewrotny", „Bajka o bardzo lekkim chlebie", „Wyspa róż", „Skrzypki" oraz „Kamera marzeń". Pisze opowiadanie „Jańcio Wodnik i inne nowele", powieści: „Mikroświaty", „Egzamin z oddychania", „Kulka z chleba" i bajki dla dzieci: „Jadzia i małoludki", w których kontynuuje kreowanie magicznego świata Popielaw. Kolski jest autorem tekstów piosenek, które pojawiają się u niego w filmach, a także teledysków do płyty „ojDADAna" Grzegorza Ciechowskiego.

 

W 2011 roku Jan Jakub Kolski został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski za „wybitne zasługi dla kultury narodowej, za osiągnięcia w twórczości artystycznej oraz działalności dydaktycznej".

 

Honorowy Solanin

Mocny Solanin dla Jana Jakuba Kolskiego za wykreowanie niepowtarzalnego filmowego świata poddanego nieustannie analizowanej relacji dobra i zła, kondycji człowieka w dzisiejszym świecie, i wypełniania go galerią niepowtarzalnych postaci. Za baśniową poezję, za bezwzględny i nierealny realizm, za ciepło, za walkę mroku i światła, za delikatny humor, za wiarę w lepszy świat, za ukazanie bezkompromisowości i dziecięcej naiwności, za górską kaskaderkę filmową i za wytrwałość w budowaniu autorskiego kina i rzeźby fizycznej. Oby się nigdy nie poddawał i zawsze był MOCNY!

 JAK PIES Z KOTEM

POKAZ SPECJALNY:  JAK PIES Z KOTEM

Produkcja: Polska
Rok produkcji: 2018
Reżyseria: Janusz Kondratiuk
Asystent reżysera: Sylwia Galon - laureatka Solanina 2015 za Najlepszą Fabułę za film "Antek"
Czas: 100 min

Obsada:

Robert Więckiewicz
Olgierd Łukaszewicz
Bożena Stachura
Aleksandra Konieczna

Opis fabuły:

Autobiograficzna, pełna ironicznego humoru wizja nieszablonowej rodziny, z jej konfliktami i rywalizacją, niepozbawiona momentów wzruszenia i autentycznej bliskości

OLGIERD ŁUKASIEWICZ

OLGIERD ŁUKASIEWICZ - GOŚĆ 3KINO

Polski aktor teatralny i filmowy, w latach 2002–2005 i 2011-2018 prezes Związku Artystów Scen Polskich (ZASP).


Występował w Teatrze Rozmaitości w Krakowie (1968–1970), a następnie przeniósł się do Warszawy. Związany z warszawskimi teatrami: Dramatycznym (1970–1973), Współczesnym (1973–1974), Powszechnym (1974–1986) i Studio (1986–1997).

 

W 1988 wyjechał do Wiednia. Na niemieckojęzycznych scenach występował nieprzerwanie osiem lat, m.in. dwa sezony był etatowym aktorem Teatru Miejskiego w Bonn. Po powrocie do kraju został aktorem Teatru Narodowego (1997–2001), a w 2000 wrócił na deski Teatru Współczesnego. Od 2003 jest w zespole Teatru Polskiego.

 

Był pomysłodawcą i inicjatorem kilku niecodziennych akcji aktorów warszawskich scen. W Dzień Wszystkich Świętych 1999 przed Teatrem Narodowym odbył się „Namiot Przymierza" będący happeningiem-posłaniem aktorów polskich poświęconym pamięci Żydów oraz w 2000 „Sybir – ostatnie pożegnanie" – hołd złożony zesłańcom. Był inspiratorem „Nocy pielgrzyma" – misterium teatralnego ku czci Juliusza Słowackiego, które odbyło się 29 września 2001 z okazji odsłonięcia pomnika poety na Placu Bankowym w Warszawie.

 

Zagrał kilkadziesiąt ról teatralnych, telewizyjnych i filmowych. Największe uznanie przyniosły mu rolę w filmach: "Sól ziemii czarnej", "Perła w koronie" , "Przesłuchanie", "Seksmisja", "Gorączka" oraz "Generał Nil".  Rola w filmie "Jak pies z kotem" została doceniona Złotym Lwem za Najlepszą drugoplanową rolę męską na tegorocznym Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni. 

IMPREZY TOWARZYSZĄCE

SPEAKTAKL

SPEKTAKL "SAMOSPALENIE" PRZEMYSŁAWA BLUSZCZA

Przemysław Bluszcz, juror i gość poprzednch edycji Solanin Film Festiwal, poza licznymi rolami filmowymi stworzył także wiele kreacji teatralnych. Na jedną pragniemy zwrócić szczególną uwagę – jest to postać oficera Służby Bezpieczeństwa w monodramie „SAMOSPALENIE – spowiedź oficera SB". Spektakl będzie można zobaczyć w trakcie trwania 3KINO Praha.


W listopadzie 2013 r. odbyła się prapremiera monodramu Przemysława Bluszcza „SAMOSPALENIE – spowiedź oficera SB" w reżyserii Krzysztofa Szekalskiego. Aktor za tę rolę w 2014 r. zdobył nagrodę na Ogólnopolskim Przeglądzie Monodramu Współczesnego.


Monodram przywołuje prawdziwe wydarzenia z 1968 r., kiedy podczas uroczystości dożynkowych Ryszard Siwiec dokonał aktu samospalenia na Stadionie Dziesięciolecia, jako wyraz sprzeciwu wobec interwencji wojsk Układu Warszawskiego w Czechosłowacji. Wydarzenie to wpłynęło na nieugiętego oficera Służby Bezpieczeństwa i stało się punktem zwrotnym w jego życiu.


Na scenie realna historia przeplata się razem z fikcją literacką. Spektakl porusza ważne problemy związane nie tylko z historią Polski, ale przede wszystkim zmagania człowieka, który przez lata funkcjonował w schemacie minionego systemu, a teraz próbuje w tym wszystkim odnaleźć siebie i siebie zrozumieć. Jest to zadanie niełatwe, nieoczywiste i niepewne.

 

PRZEMYSŁAW BLUSZCZ

PRZEMYSŁAW BLUSZCZ - GOŚĆ 3KINO

Aktor telewizyjny, filmowy i teatralny. 

 

Marzenia o aktorstwie kiełkowały od czasów warsztatów teatralnych w Miejskim Domu Kultury w Radomsku. Bluszcz studiował m.in. w Częstochowie i Kaliszu. Upragniony debiut nadszedł w 1995 roku na scenie Teatru Dramatycznego w Legnicy. Wcielił się on tam w rolę Atosa w „Trzech muszkieterach" Aleksandra Dumasa w reżyserii Jacka Głomba oraz jako Fryderyk w „Jak wam się podoba?". Po ukończeniu studiów związał się z Teatrem Osobowym we Wrocławiu.


Po kilku latach przeniósł się do Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Zagrał tam doskonałe role, wcielając się w postacie takie jak: Kordian, Hamlet czy Otello. Debiutował w 2004 roku w filmie „W dół kolorowym wzgórzem" w reżyserii Przemysława Wojcieszka. Aktor wcielił się w rolę Tadka. Film nagrodzono Złotym Lwem w Gdyni za najlepszą reżyserię. Od tamtej pory Przemysław Bluszcz na wielkim ekranie pojawia się bardzo często. Wystąpił w obsypanym międzynarodowymi nagrodami filmie w Kioto, Vancouver, Tiranie i Kosowie – „Ciemnego pokoju nie trzeba się bać" w reżyserii Kuby Czekaja. W 2009 roku zagrał w „Operacji Dunaj" oraz „Zero", a rok później w czarnej komedii Juliusza Machulskiego „Kołysanka". Zagrał także doskonałą rolę księdza Edmunda w „Made in Poland". Na małym ekranie mogliśmy go oglądać w wielu serialach m.in. „Ratownicy" czy Naznaczony. Jest aktorem charakterystycznym. Mistrz drugiego planu, często wcielający się w czarne charaktery. Otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni za rolę w filmie „W dół kolorowym wzgórzem" oraz nominację do Nagrody Polskiego Kina Niezależnego im. Jana Machulskiego za „Ciemnego pokoju nie trzeba się bać".


Popularne produkcje filmowe z jego udziałem to m.in. „Być jak Kaziemierz Deyna" (2012), „Jesteś Bogiem" (2012), „Drogówka" Wojciecha Smarzowskiego (2013), „Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy" (2015), „Czerwony pająk" (2015) oraz ostatnio w filmach „Konwój" oraz „Szczęście świata". W 2016 roku Bluszcz zagrał w serialu kryminalnym „Belfer", u boku m.in. Macieja Stuhra czy Magdaleny Cieleckiej. Jest aktorem Teatru Ateneum w Warszawie.

 

WARSZTAT KRYTYKI FILMOWEJ DO FILMU "PROGNOZA POGODY" A. KRAUZE

Warsztat poprowdzi stały gość Solanin Film Festiwal, świetny krytyk filmowy i przyjaciel Solanina -  Artur Zaborski.

ARTUR ZABORSKI

ARTUR ZABORSKI - GOŚĆ 3KINO


Krytyk filmowy, były redaktor naczelny portalu Stopklatka.pl, publikuje w „Kinie", „Aktivist", „Dzienniku. Gazecie Prawnej" i portalach Interia.pl i ARTPapier. Studiował krytykę literacką oraz filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Stypendysta Ministra oraz Rektora UJ. Redaktor działu filmowego kwartalnika „Fragile". Prowadził zajęcia w ramach Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej oraz Kina z klasą w Krakowie. 

 

Współpracuje z kilkoma festiwalami filmowymi w kraju. Inicjator akcji niedlacenzury.pl. Założyciel krakowskiego DKF-u Magazyn Kultury, w którym był dyrektorem programowym przez dwa lata. Wykładowca w akademiach filmowych dla dzieci i młodzieży. Wielki miłośnik Iranu i jego mieszkańców, piewca perskiej kultury i jej popularyzator na ziemiach polskich. Chciałby mieć więcej czasu na zgłębianie tajników farsi.

 

10/100 - PRZEŁOMOWE POLSKIE FILMY NA 3KINO 2018

 

10/100

Projekt "10/100" to prezentacja dziesięciu przełomowych polskich filmów minionego stulecie, które pokażemy na 5. edycji czeskiego festiwalu 3KINO w Pradze z okazji 100-lecia odzyskanie przez Polskę Niepodległości.

>>ZOBACZ 10/100 FILMÓW NA 3KINO 2018<<

 

Program „Sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na 2017-2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

 

10/100

Niepodległa

Culture.pl

MKiDN


facebook ݬedzik wykop.pl twitter blip digg google buzz del.icio.us pinger flaker